Η τάση καταγράφτηκε προτού ακόμα τελειώσει η θερινή περίοδος στη Γαλλία και αφορά ουσιαστικά την άνοιξη. Αλλά είναι βέβαιο ότι κυριάρχησε σε ολόκληρη την Ευρώπη: μέσα σε ένα οικονομικό κλίμα ενεργειακής και όχι μόνο ακρίβειας, πολλά νοικοκυριά για να αντιμετωπίσουν την πτώση της αγοραστικής τους δύναμης αποφάσισαν να μετατρέψουν το σπίτι τους σε ξενώνα και να το νοικιάσουν μέσω της γνωστής πλατφόρμας Airbnb.

Η άρση των περιοριστικών υγειονομικών μέτρων αναθέρμανε την τουριστική κίνηση παγκοσμίως και πάμπολλοι είναι εκείνοι που αποφασίζουν να βγάλουν ένα «έξτρα εισόδημα», πολύ χρήσιμο για τους δύσκολους χειμερινούς μήνες που έρχονται. Πιθανότατα την τάση να ενίσχυσε και η έλλειψη εργαζομένων στους κλάδους της φιλοξενίας και της εστίασης στρέφοντας κάποιους ταξιδιώτες σε πιο ανεπίσημα, ας πούμε, ενδιαιτήματα.

30% αύξηση των καταλυμάτων
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε η γαλλική εφημερίδα «Le Parisien» και αφορά το δεύτερο τρίμηνο του 2022, ο αριθμός των «ερασιτεχνών ξενοδόχων» του Airbnb αυξήθηκε κατά 30% συγκριτικά με την αντίστοιχο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου του 2019. Σημειωτέον ότι πρόκειται για νέα καταλύματα, που ουδέποτε είχαν εμφανιστεί στην αμερικανική πλατφόρμα.

Πρόκειται για μια πολύ προσοδοφόρα ιδέα, μια και φαίνεται πως οι νέοι ξενοδόχοι ενσωμάτωσαν και με το παραπάνω τον πληθωρισμό – προεξόφλησαν θα έλεγε κανείς τον πληθωρισμό του μέλλοντός μας. Διαφορετικά δεν εξηγείται το ότι στη Γαλλία, όπου ο δείκτης τιμών καταναλωτή σε ετήσια βάση αυξήθηκε κατά «μόλις» 6,1% τον Ιούλιο, οι τιμές των νέων καταλυμάτων που διατέθηκαν ήταν αυξημένα σχεδόν κατά 40% συγκριτικά με τις τιμές των νέων καταλυμάτων που είχαν διατεθεί μέσω Airbnb το δεύτερο τρίμηνο του 2019.

1.550 ευρώ ημερησίως στην τσέπη
Σε κάθε περίπτωση, άπαντες οι διαθέτοντες τα σπίτια τους στο Airbnb είναι κερδισμένοι εφέτος (μιλάμε για τα στοιχεία που αφορούν τη Γαλλία), παλαιοί και νέοι συνεργάτες της πλατφόρμας συμμετοχικής οικονομίας, καθώς οι τιμές ενός καταλύματος ήταν κατά μέσον όρο αυξημένες κατά 35% το δεύτερο τρίμηνο του έτους συγκριτικά με το αντίστοιχο του 2019. Έτσι, η μέση τιμή ενοικίασης ενός σπιτιού ξεπέρασε τα 1.550 ευρώ ημερησίως.

Είναι σαφές ότι ο αθροιστικός πληθωρισμός την τελευταία τριετία στη Γαλλία απέχει παρασάγγας από τα επίπεδα αυτά. Βοήθησε ασφαλώς στην εκτίναξη των τιμών των διατιθέμενων μέσω Airbnb για βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων το γεγονός ότι ο τουρισμός όχι μόνο επανέκαμψε στα προ-πανδημικά επίπεδα, αλλά τα ξεπέρασε.

Ενδιαφέρομαι για ΘερμομόνωσηΕνδιαφέρομαι για Θερμομόνωση
Όπως ήταν αναμενόμενο, το Παρίσι πρωταγωνιστεί κι εφέτος σε ό,τι αφορά τη ζήτηση για κατάλυμα Airbnb. Οι περιοχές του κέντρου της πόλης αλλά και κοντά στο θεματικό πάρκο της Disneyland παραδοσιακά προσελκύουν μεγαλύτερη ζήτηση για κατάλυμα.

Οι μεσογειακές ακτές της Γαλλίας (Κυανή Ακτή κλπ) επίσης αποτελούν μαγνήτη για τους τουρίστες. Όμως εφέτος τεράστια είναι η αύξηση της ζήτησης, από πολυμελείς οικογένειες ή από παρέες φίλων, για διακοπές στην ευρύτερη περιοχή του ποταμού Λίγηρα με τους ονομαστούς πύργους, στην κεντρική Γαλλία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Σαρτ (την ευρύτερη περιοχή της πόλης Λε Μαν), ο αριθμός των καταλυμάτων που διατέθηκαν ήταν 2,5 φορές μεγαλύτερος από εκείνο του 2019.

Οικογένειες και παρέες φίλων
«Καθώς το κόστος ζωής εξακολουθεί να αυξάνεται, η αγοραστική δύναμη εξελίσσεται σε μείζονα ανησυχία των Γάλλων. Δεν πρέπει λοιπόν να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι, όσοι έχουν τη δυνατότητα, εκμεταλλεύονται την κατοικία τους για να υποδεχθούν ξένους επισκέπτες και να αυξήσουν έτσι το εισόδημά τους», εξηγεί η Εμανουέλ Μαρίλ, διευθύντρια του Airbnb στη Γαλλία.

Από την πλευρά των ενοικιαστών καταλυμάτων Airbnb, η πλατφόρμα απευθύνεται κυρίως σε ομάδες πέντε και περισσοτέρων ατόμων (σε ποσοστό 60%). Και σε οικογένειες, σε ποσοστό 70%. Τον Ιούνιο του 2022 το μέσο κόστος διανυκτέρευσης ανά άτομο σε ένα γκρουπ των 5 ατόμων στο Airbnb ήταν στη Γαλλία 47,30 ευρώ – μιλάμε για μια μέση κράτηση διάρκειας 4 ή 5 ημερών.

To «Airbnb της γαστρονομίας»
Σημειωτέον ότι εκτός από τη συνεργατική στέγαση στη Γαλλία ανθεί και η συνεργατική εστίαση. Πρόκειται για τους ερασιτέχνες μαγείρους, τους γείτονες της διπλανής πόρτας δηλαδή, που μέσω του «Airbnb της γαστρονομίας» διαφημίζουν και πουλάνε τη μαγειρική τέχνη τους σε ξένους επισκέπτες. Κάνουν το τραπέζι δηλαδή σε τιμές πολύ χαμηλότερες από εκείνες που θα πλήρωνε κάποιος σε ένα εστιατόριο, δίχως ασφαλώς την κουβέντα περί παντός επιστητού και την διαπροσωπική επαφή τέλος πάντων, που μπορεί να έχει με τον οικοδεσπότη.

Η επαφή όσων επιθυμούν να γευθούν γαλλικές σπεσιαλιτέ «εγγυημένα σπιτικές», γίνεται μέσω της ραγδαία αναπτυσσόμενης ιστοσελίδας VizEat (λειτουργεί από το 2013) και άλλων συναφών. Διότι ένα γαστριμαργικό οδοιπορικό συνιστά υποχρέωση για κάθε «ψαγμένο» ταξιδιώτη, που αντιλαμβάνεται ότι η τοπική κουζίνα συνιστά πολιτισμική παράμετρο κάθε χώρας και κάθε λαού.